بیست دومین سالگرد عروج روح الله:

خاطرات آیت الله امام جمارانی از روز ورود امام به جماران؛

در آن شب براى اولین بار شعار «صلى على محمد رهبر ما خوش آمد»شنیدم

شب عجیبى بود و عرض کردم در عمرمان شبى مثل آن شب نداشتیم. جمعیت زیاد، اهل محل آمده بودند. وضع عجیب و شورانگیزى بود. در آن شب براى اولین بار شعار «صلى على محمد رهبر ما خوش آمد» را مى‏شنیدیم که از امام استقبال مى‏کردند و اشک شوق مى‏ریختند.

یزدفردا:27 اردیبهشت ماه، یادآور لحظات به یاد ماندنی ورورد رهبر کبیر انقلاب به جماران است، جمارانی که از آن پس، نامش و یادش را با نام پیر خود همساز کرده و از آن هویت می گیرد. به همین بهانه به جستجو در خاطرات همراهان امام در آن روزها پرداختیم و در این بین، شاید شنیدن خاطرات آیت الله امام جمارانی شنیدنی باشد.


آیت الله امام جمارانى ورود حضرت امام به جماران را نقطه عطف و به عنوان تاریخى‏ ترین و بهترین روزهاى عمر خود و اهالى جماران عنوان کرد و گفت: نحوه زیست حضرت امام با ائمه از جمله امام على (ع) همانند بود و امام با پیش گرفتن سادگى و ساده زیستى از حضرت على (ع) پیروى کرد.


امام جمارانی همچنین از ورود حضرت امام (س) به جماران خاطراتى نقل کرد و گفت: امام، زمان کوتاهى در دربند ساکن بودند. آنجا را على رغم سادگى ‏اش، محلى مناسب براى زندگى خود نمى ‏دانستند. بارها این موضوع را تذکر دادند. آخرین بار نیز تهدید کردند و گفتند ظرف 48 ساعت اگر جاى مناسبى براى ما پیدا نشود، به قم مى ‏روم. مرحوم حاج احمد آقا رضوان‏ الله تعالى علیه نقل کرد، وقتى آقاى رسولى پرسید منزلى که شما مى‏ خواهید چه گونه باشد؟ امام فرمود: مثل منزل پدرتان در امامزاده قاسم. ما سه روز به دنبال منزلى متناسب با خواسته امام گشتیم و این طرف و آنطرف زدیم تا منزلى مناسب پیدا کنیم. روز سوم بعد از جستجوى زیاد خسته شدیم، مرحوم حاج احمد آقا نیز با ما بودند. موقع ظهر بود، گفتیم کمى استراحت کنیم؛ نهار بخوریم و مجددا به جستجوى ‏مان ادامه بدهیم تا محلى‏ مناسب پیدا نماییم.


موقع نهار یکى از دوستان آمد و نشست بر سر سفره و بعد که غذا تمام شد، بحث شد که به کجا برویم و چگونه منزلى پیدا کنیم که متناسب حال امام باشد. جناب آقاى موسوى خوئینى ‏ها هم در جمع ما بودند. پیشنهاد دادند که بهترین جا براى امام همین منزل شماست. ما همگى گفتیم که اینجا خیلى کوچک است، ایشان گفتند که از خانه‏ هاى همسایه مى ‏توان کمک گرفت. خانه ‏هاى همسایه هم زیاد مناسب نبودند. ولى مرحوم حاج احمد آقا گفتند من مى ‏روم دنبال حاج خانم و از ایشان مى‏ خواهم که بیایند و اینجا را ببینند. سپس به امام بگوییم اگر امام راضى‏ شدند، تشریف بیاورند. بعد هم یکى دو روز از امام مهلت گرفتند تا آن را آماده کنند. بعد از آماده شدن منزل، حضرت امام تشریف آوردند. شب عجیبى بود و عرض کردم در عمرمان شبى مثل آن شب نداشتیم. جمعیت زیاد، اهل محل- زن و مرد- آمده بودند. وضع عجیب و شورانگیزى بود. در آن شب براى اولین بار شعار «صلى على محمد رهبر ما خوش آمد» را مى‏شنیدیم که از امام استقبال مى‏کردند و اشک شوق مى‏ریختند. یک ساعت بعد دیدیم که جنجالى شد، آقاى محلاتى رفتند بیرون و برگشتند و گفتند که اهالى جماران آمدند و مى‏خواهند با امام ملاقات کنند. مرحوم حاج احمد آقا پیشنهاد دادند که فردا این ملاقات صورت بگیرد. امام قبول نکردند و گفتند: همین امشب با آنها صحبت مى‏کنم. این بود که در اولین شب ورودشان به جماران براى اهالى محل سخنرانى کردند.


آیت الله امام جمارانی در ادامه افزودند: با این مقدمه‏ اى که عرض کردم، منزل امام در جماران درست شد. بعد از دو ساعت رادیوى آمریکا اعلام کرد که براى امام خمینى (س) سه ماه درصدد بودند و درجنب و جوش بودند که مکانى را پیدا بکنند که حمله هوایى نسبت به آنجا امکان پذیر نباشد و لذا جماران را انتخاب کردند. در حالى که ما سه روز بود به دنبال منزل براى امام مى‏گشتیم و اصلا به ذهن هیچکس نمى‏رسید که این منزل به جهت اینکه در دامنه کوه است و پوشش جنگلى در منطقه وجود دارد، حمله هوایى به آن ممکن نیست. خداوند امام را از خطر همه دشمنان حفظ کرد و براى ما این افتخار براى ابد وجود دارد که جماران ما، مکان زندگى این مرد آسمانى شد.



منبع : حضور (41)، صفحه: 223، مراسم گرامی داشت ورود حضرت امام به جماران‏ 27/2/80

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا